lördag 25 augusti 2007

Nakna kocken

Innan mina älsklingar släpps ut på grönbete så står mat på agendan.
Helgen blev definitivt inte som jag hade tänkt, och därför ska jag nu försöka få mig på andra tankar. Först ut; middag.

Efter att ha diskat både bestick och spisen, naken, dansandes till någon sliskig pop-sång är det nu dags att sätta på spisen (inte bokstavligt, bränd penis = ajaj). Det får bli marinerade kycklinglår, någon wok jag slänger ihop, samt en flaska rött. Detta bjuder nakenfisen på idag. Som sig bör, tillagas alltid maten under tillsammans med någon god dryck. Öl eller vin är att föredra. Idag dricks det Gambrinus. (Folk som lagat mat med mig vet att jag är stenhård på detta.)

Marinaden består av olivolja och en massa olika kryddor, nerslängda i tonerna av Danzigs Mother (låten...). Jag har ingen aning om hur man fixar till en riktig marinad utan tycker det är kul att experimentera. Ungefär som i början när man hade sex. Alla möjliga konstiga ställningar skulle prövas, inte för att det var skönt, utan för att ha gjort det.

Låren steks i ugnen, efter att ha gottat sig lite med kladdet, på galler med en form under. Använder man gallret blir låren krispiga och överflödigt fett försvinner. Detta tar 30 minuter och under den tiden kan man unna sig en fördrink. Oftast whiskey för min del.

Jävlar. Glömde woken. Jag häller ut den frysta woken i ett durkslag och häller varmt vatten över för att få bort frosten. Sedan steker/wokar jag skiten i olivolja. Även detta blir då lite krispigt (inte bränt!) och mycket fräscht. Vattniga grönsaker vill vi inte ha.

Till maten serveras rödtjut. Kvällens är antagligen ett från Australien. En känguru hoppar nämligen på etiketten.

Efterrätt... Hmm. Har jag struntat i kolhydrater under huvudrätten så borde det kanske balanseras upp med något här? Vet inte. Har inte bestämt mig. Kaffe och whiskey får räcka. Ja.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hur full är du när du väl ska äta egentligen?

7yler sa...

Inte alls full faktiskt. Då försvinner hela meningen med maten. Är dock ljuvligt gott att dricka lite samtidigt som man lagar bara...

Anonym sa...

7yler:
För att ta min kära fästmö som exempel så är ju saken enkel.

Vi dricker tre öl, njuter, äter och vill ha tre till.
Ge två bärs till henne och hon däckar när det är dags att röra om i såsen!


Och så lite politiskt inkorrekt manschauvinism:

Detta gäller givetvis för samtliga tjejer såvida de inte kommer från Norrland!

7yler sa...

Jens: Måste faktiskt erkänna att Elin, Izzi, Monika & Beccy lyckades supa mig under bordet första året på gymnasiet.

Det är en av anledningarna jag har lagt av med friidrotten. Man tål pinsamt lite sprit!

Peppe sa...

Prövade man inte olika ställningar för att ta reda på vad som var skönast också? :O

7yler sa...

Peppe: Nej, då är det tarzan som gäller!